#8 Valintoja

"Decisions are the hardest thing to make, especially when it is a choice between where you should be and where you want to be" ...


"Decisions are the hardest thing to make, especially when it is a choice between where you should be and where you want to be"


Olen ihan pienestä pitäen tiennyt mikä musta tulee isona. Olen aina ollut varma siitä, että tulen suuntautumaan laki puolelle ja erityisesti oikeustieteellinen on haaveissa pyörinyt pitkään. Kirjoitin myös lukiossa aineet joista voisi olla apua oikeustieteelliseen hakiessa. Olin sata prosenttia varma aina siitä, että tää on se mitä mä haluan tehdä loppuelämäni.

Olen ollut töissä sairaalassa päivystyspolilla jo pari kesää ja tulen viettämään siellä myös välivuoteni. Työympäristönä sairaala on ollut todella mielenkiintoinen ja herättänyt uusia ajatuksia sekä muuttanut selkeästi omaa arvo maailmaani.
Päivystyspoli on paikka jossa näkee ihmisiä laidasta laitaan, eri elämänkaaren vaiheilta. Todistat myös elämää ja kuolemaa , näät potilaita hengen hädässä sekä harmittomissa flunssissa.

Sairaalassa työskentely on herättänyt mielenkiintoa jo jonkin aikaa. Nautin nykyisestä työstäni , etenkin sen takia, että nään mitä mielenkiintoisempia potilastapauksia päivittäin. Takaraivossani on kummitellut keväästä asti mahdollisuus siitä, että voisin pysyä sairaalamaailmassa. Mutta miten?

Olen älyttömän huono matemaattisissa aineissa - tai no en ole koskaan kiinnostunut niitä opiskelemaan (lukiossa kyseiset aineet meivät "lukematta läpi" periaatteella). Kävin vain pakolliset kurssit lukiossa ja jätin ne aineet suosiolla sitten siihen. En koskaan ajatellut, että tulisin tarvitsemaan niitä sittenkin tulevaisuudessa.

Mieli muuttuu ja se on ihan täysin normaalia. Se oli yksi niistä syistä miksi päädyin pitämään välivuoden. En ole enään varma siitä mitä haluaisin tehdä loppu elämälläni ja tuntuu oudolta tehdä päätöksiä jotka vaikuttavat niin suurella aikavälillä. En koe olevani vielä valmis , en osaa tehdä vieläkään valintaa tämän asian suhteen. On paljon asioita joita joudun miettimään kunnolla, ennenkuin teen lopullisen päätöksen.

Olisiko musta lääkikseen? se on se isoin kysymys tällähetkellä jotka joudun harkitsemaan tarkkaan. Se vaatisi hurjan määrän töitä mun taustoilla. Joutuisin aloittamaan fysiikan ja kemian täysin alusta. Toisaalta mulla on etuna se, että työskentelen terveydenhuollon ammattilaisten keskellä ja teen töitä ympäristössä joka motivoi omalla tavallaan oppimaan kokoajan lisää. Mulla on myös paljon ihmisiä tukemassa mua jos tälle tielle lähden.

Oikis ois mulle vähän easy way out, en nyt tietenkään väitä, että sinne olisi yhtään sen helpompi päästä opiskelemaan vaan olen koko elämäni ollut suuntamassa sinne, joten olen myös pärjännyt siihen liittyvissä aineissa kiitettävästi.Tai aihe on mulle sellanen jossa yleisesti olen hyvä, jolloin niihin pääsykokeisiin lukeminenkaan ei olisi yhtä työlästä.

Vuoden 2017 lääkiksen pääsykoe kokee aika ison muutoksen. Laskimista sallitaan vain yksinkertaisin jolloin esimerkiksi kemian vaikeimmat laskut jäävät pois. Kokeessa myös siitä johtuen todennäköisesti painotetaan enemmän bilsaa ja lisätään monivalintoja. Nyt olisi siis sauma siihen, että mulla voisi olla jopa mahdollisuuksia sisäänpääsyyn - vaikka helppoa siitä ei edelleenkään tulisi.
Kun kuulin pääsykoe muutoksesta ensimmäisen kerran oli ajatuksenani heti, se että nyt mun todella kannattaisi edes yrittää jos edes pientä halua alalle olisi. Ja voisinhan mä hakea molempiin kouluihin samaan aikaan ?

Tämän postauksen kirjoittamisen yhteydessä koen edelleenkin olevani hieman hukassa , en vaan osaa päättää kumpaa mä haluan enemmän. Mulla on onneksi vielä hetki aikaa miettiä, mutta ei sitä aikaakaan loputtomiin ole. En kuitenkaan aio ahdistua tilanteesta ja pakottaa itseäni päättämään tietyllä aikataululla. Kyllä mä sen vielä keksin , tarvitsen vain siihen vielä hetken.




You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Mä niin pystyn samaistuun noihin mietelmiin! Mulla on kaks vaihtoehtoo, kauppakorkee & journalistiikka, mitä haluaisin yliopistoon lähteä lukeen ja on niin kinkkistä miettiä, että kumpi olis se oikee vaihtoehto... Molemmat kumminkin semmosia, mitkä kiinnostas. :D Eikä oikein ees tiiä, että miten vois selventää omia ajatuksiaan sen enempää, että sais sen todellisen oikeen vastauksen, että kumman valitsee. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin helpottavaa kuulla että joku muukin kamppailee saman teeman äärellä! Oon ollu niin turhautunut tähän tilanteeseen ja kuitenkin päätöksiä pitäs pikkuhiljaa alkaa syntymään :D
      On tosi vaikee tehdä tämmösiä valintoja varsinkin kun on kaksi yhtä kiinnostavaa alaa kyseessä , ja samaistun juuri tuohon että on tosi vaikeeta saada omat ajatukset kasaan niin että tekis oikeen päätöksen just itselleen ! :D
      Pistetään sormet ristiin ja toivotaan, että molemmat saa jonkun älynväläyksen pian ja päästään opiskelemaan just sitä mikä on meille tarkotettukkin !
      Ja muuten kauppakorkee ja journalistiikka kuulostaa molemmat äly kiinnostavilta ymmärrän valinnanvaikeuden !

      Poista

Follow me